10 serigrafii ale lui Marcel Iancu în prețuirea lui Urmuz
La finalul anilor ’60 Marcel Iancu a realizat o serie de 10 serigrafii în cinstea lui Urmuz, dadaistul de dinainte de DADA. 9 dintre lucrări sunt inspirate direct din lucrările și personajele lui Urmuz, iar prima este ca un cuvânt introductiv, o declarare a rolului avut de Urmuz în ansamblul mișcării dada.
Lucrările au fost strânse în 1970 într-o mapă, realizată la Ein Hod de meșterul Itche Mambush, cel care a fost aproape de Iancu în multe din demersurile artistice ale celui din urmă.
Tirajul mapei a fost de 100 de exemplare, fiecare semnată și numerotată de artist.
Și lucrările individuale au fost înseriate și semnate de Marcel Iancu.
În expoziția Memoria Liniei prezentăm exemplarul cu numărul 45.
Fabulation DADA
Serigrafie
34,9 x 49,9 cm
nedatată
Lucrare fabuloasă, începe cu declarația că DADA exista de dinainte de DADA. În partea superioară sunt amintiți artiști prezenți la Zurich, la fondarea mișcării dadaiste (Tzara, chiar cu un portret, Iancu, Richter, Arp). Textul se concentrează, în principal, pe declarații artistice – ce e ori nu e dadaismul. Lucrarea e semnată și înseriată în creion într-un loc neobișnuit, aproximativ în mijloc.
Partea finală a lucrării – text e rezervată indicației Învățați-l pe Urmuz, pe dinafară, urmată de amintirea unor personaje ale acestuia, personaje care fac obiectul următoarelor lucrări din portofoliu.
C’est toi mais c’est toi
De multe ori Jean Arp a scris despre Marcel Iancu. L-a și vizitat la Ein Hod. Prietenia celor doi a curs multe decenii după întâlnirea lor la Cabaret Voiltaire, în 1916, și participarea la fondarea mișcării DADA.
Pe mapă este prins un laudatio semnat Arp, dedicat lui Iancu, care este preluat parțial și pe prima lucrare din portofoliu, Fabulation DADA.